Interna riktlinjer för anställda?

Jag undrar vilket ansvar svenska myndigheter har för anställda som arbetar utomlands, eventuellt under farliga förhållanden. Vilka regler gäller? Finns det interna riktlinjer?
Magnus Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Magnus!

    Är en Sida-medarbetare utsänd och anställd vid en ambassad gäller svensk arbetsmiljölag, AML (AML gäller endast i Sverige, ambassad räknas in). Vid varje utlandsmyndighet (exempelvis ambassad, konsulat eller delegation vid internationell organisation) finns det även säkerhetsinstruktioner som berör de lokala förhållandena.

    Medarbetare som reser på tjänsteresor hamnar (teoretiskt) under landets ifråga arbetsmiljölag. Men då det ofta saknas så gäller föreskrifterna i Systematiskt arbetsmiljöarbete AFS 2001:1. Det reglerar bland annat arbetsgivar/miljöansvaret, men även medarbetaransvaret.

    Sida följer riktinjerna ovan men utöver detta ska det, exempelvis vid resor till svåra miljöer, göras en tjänstereseanmälan (finns i Sidas resepolicy). Vi har även en personalhandbok med interna dokument.

    Vänliga hälsningar,
    Sida Kommunikationsenheten

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.